پنجشنبه , ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ 2024 - 02 - 29
کرم ضد لک خیلی قوی
» سبک زندگی » نشانه‌های اولیه مسمومیت دارویی چیست؟؛ این علائم را جدی بگیرید – داغ ترین ها
سبک زندگی

نشانه‌های اولیه مسمومیت دارویی چیست؟؛ این علائم را جدی بگیرید – داغ ترین ها

مهر ۲۲, ۱۴۰۲ 8۰34







بیمار و پزشک باید بدانند که به کدام داروها حساسیت دارند تا هر زمانی که مراجعه کردند، پزشک بداند کدام داروها را برای بیمار تجویز نکند.

دکتر الناز ذوقی، متخصص داروسازی بالینی با بیان اینکه مسمومیت انواع مختلفی دارد، در گفت و گو با رادیو سلامت گفت: هنگامی که دوز یک دارو یا یک ماده مصرفی، از دوز درمانی بیش تر و افزایش پیدا می کند مسمومیت رخ می دهد که می تواند به طور عمدی یا اتفاقی باشد.

وی ادامه داد: از مسمومیت هایی دارویی که به طور ناگهانی و اتفاقی رخ می دهد می توان به مسمومیتی اشاره کرد که بیمار در ناحیه کبد و کلیه اختلال عملکرد پیدا کرده باشد.

ذوقی در ادامه بیان کرد: همچنین مصرف داروها در دو طیف سنی کودکان و سالمندان به دلیل فاکتورهای فیزیولوژیکی که دارند می تواند با احتمال بیشتری منجر به مسمومیت شود. تهوع و استفراغ جز علائم شایع مصرف داروها هستند که البته می توان برخی داروها را با مصرف غذا، میل کرد تا این علائم را کنترل نمود.

وی در خصوص نشانه های مسمومیت دارویی افزود: اغلب مسمومیت دارویی نشانه دارد و بسته به دارویی که مصرف می شود ممکن است علائم متفاوت باشد؛ اما علائم گوارشی مشترک همچون حالت تهوع، استفراغ، دل درد و ضعف، ممکن است برای بسیاری از داروها رخ دهد. به خصوص در مسمومیت با داروهایی که کاربردهای اعصاب و روان دارند یا آرام بخش هستند.

این متخصص داروسازی بالینیدر ادامه تصریح کرد: اختلال هوشیاری، تنگی نفس، کاهش تنفس و تشنج نیز از نشانه های جدی مسمومیت دارویی هستند، که فرد با این علاوم باید هرچه سریع تر به اورژانس مراجعه کند.

وی ادامه داد: افراد در حد مسمومیت های دارویی ساده می توانند همه روزه از ساعت ۸ الی ۲۰ با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند و با نشانه های بیماری شان را شرح دهند تا اگر خطر جدی باشد به اورژانس انتقال داده شوند و اگر جدی نبود، توسط متخصص داروساز، دستورالعمل های کنترل در خانه ارائه می شود.

ذوقی در پایان اظهارداشت: اگر افراد بعد از مصرف دارو همچون داروهای سرماخوردگی یا استانینوفن، بدن یا صورت شان ورم می کند، این عارضه مسمومیت دارویی نیست ولی عارضه جدی و حساسیتی است و باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

منبع: بهداشت نیوز



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

آرین فلاح

جدیدترین اخبار حوزه های متنوع تکنولوژی: موبایل، تبلت، لپ تاپ، رباتیک، سخت افزار، شبکه، گجت، امنیت، نجوم و فضانوردی، سیستم های عامل، اپلیکیشن، بازی، خودرو، لوازم خانگی، معماری، عکاسی ، آینده و …

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×